[Poesys] Colind cu ursul

Colind cu ursul 

Autor: Ciprian Dragne
Moto:
Datini ca la geto-daci
Nu mai vezi în lumea toată
Datini și port să îmbraci
Unde-ai merge, tu le poartă...

Bună seara gospodari!
Urs din codrii seculari,
V-am adus să vă vestească
Azi o datină Cerească.

Dacă-i bine și voiți
Ursul nostru să-l primiți!
Noi vă facem o urare
Pentru binecuvântare.


Na! Na! Na! Martine, na!
Nu te da, nu te-n muia,
Că pun mâna pe o bâtă,
Din lemn tare făurită.

Hai, Martine, la pământ,
Și ascultă ce îți cânt!
Dă mai tare din picioare
Să se scuture din floare
Toate gândurile rele
Ce ne-au chinuit cu jele.

Na! Na! Na! Martine na!

Hai, Martine, rage tare
Să se-audă la hotare
Să-i sperie pe străini
Că pândesc ca și haini.

Când erai mai mititel
Erai tare frumusel,
Dar de când ai crescut mare,
Mă dai jos de pe picioare!
Și dacă te pui cu noi
Din cinci flăcăi lași doar doi
Noroc că te strânge lanțul
Și nu ne încerci curajul.

Na! Na! Na! Martine na!

Mai învârte-te o dată!
Mos Martine, joacă, joacă 
Că-ți dau miere de albine
Joacă, joacă, joacă bine
Joacă bine tropotit
Ca țăranul la prășit
Joacă iar să mulțumești
Pentru hrana ce primești.

Ursul meu din Moldova
Te-am adus cu sania.
Joacă, joacă, urs nebun
Altfel te vând la tribun
Joacă, joacă la ospăț
Să nu-ți pun pielea în băț.

Na! Na! Na! Martine na!

Foaie verde din brăduți
Ursul meu cu doi puiuți,
Merg cu ei din sat în sat
Să îi duc la colindat
Foaie verde de dudău
Ursul e de la Bacău,
A venit la dumneavoastră
Ca să joace-o Ursărească
Casa ca să sporească
Inima să vă-ntărească
Frică să nu vă mai fie
Când luptați și pentru glie.

Na! Na! Na! Martine na!

Nu te da, nu te lăsa
Joacă ursule colea
Vei primi din hrana mea
Mai tare te-ai îngrășa
Și prin case vei juca
Noi urări vom colinda
În toată Dacia vom dansa
Că așa e datina.

Na! Na! Na! Martine na!

Joacă, joacă, ursule 
Să se coacă murele
De vor roși-i viile
Vei primi cu miile
Vei mânca pe săturate
Fructe și alte bucate
Joacă ursule mai bine
Ca să primești și o pâine
Carne nu o să primești
Cu noi bine să postești.

Na! Na! Na! Martine na!

Saltă, saltă tot mai sus
Pentru anul ce-a apus,
Bine-mi pare că s-a dus
Rău îmi pare că s-a scurs.
Apleacă-te la pământ
Și sărută-l că e sfânt
Și târăște-te pe jos
Să saluți gazda frumos
Să salutăm cu bucurie
Anul Nou ce o să vie.

Na! Na! Na! Martine na!

Foaie verde de secară
Scoate ursul iute-afară,
C-a văzut masa bogată
Și-acum lanțul dă să-l zbată
Și nu pot ca să-l mai țin
Stelele acum ne vin
Și ne prinde pe-nserat
Noaptea pe la colindat. 

Na! Na! Na! Martine na!

Foaie verde trei stejari
Sănătate, gospodari!
Și la anul vom veni
Urși buni de vom mai găsi
Vă urăm un an mai bun
Că e seara lui Crăciun
Să aveți curaj în toate
Și mai multă sănătate
Să fiți iarăși suverani
La anu' si "La multi ani!"

...

Ursul din lanț a scăpat
Dar noi tot am colindat
Bine că am isprăvit
Ursu-n pădure-a fugit
Cu desaga mea ce-a plină
S-a dus pân-la vizuină
Sau caută alt hotar
Că mă știe de hoinar
Cu gura goală am rămas 
Și fără bucate și fără glas.

Ieșiți fraților din casă
Că ursul rău (UE) fără oi ne lasă
Hai fraților la hotare
Să facem România Mare

Na! Na! Na! Martine na!






====================

Citește și...[de dragoste]

..... etc

Comentarii