pentru unguri: INFORMAȚIE
de CULTURĂ GENERALĂ.
Știți
cum o chema pe mama lui Matei Corvin? (rege al Ungariei timp de 32 de
ani între 1458 și 1490 - FIUL lui Iancu de Hunedoara): ELISABETA
SĂLĂJAN!
DRAGI
CONCETĂȚENI MAGHIARI,
PÂNĂ
DE CURÂND NU ȘTIAM PROVENIENȚA DENUMIRII „UNGARIA”.
AȘA
CĂ VĂ AJUTĂM ȘI PE VOI SĂ VĂ ÎMBOGĂȚIȚI CUNOȘTINȚELE ÎN
MATERIE DE ISTORIE !
Foarte
adevărat, cu un amendament: ultimul rege din dinastia arpadiană, a
decedat la 300 ani după regele Ștefan (la 1300). Din 1300,
până în 1527, au fost numai regi străini, care nu aveau nici o
legătură cu „ungurii” minoritari în Panonia.
Numele
de „Ungaria” derivă din turcă și înseamnă „10 săgeți”,
adică numărul triburilor turcice venite în Panonia:
1.
3 triburi de turci Cabari (proveniți din Khazari - popoare turcice
care au adoptat iudaismul),
2.
6 triburi de populații turcice, care au format baza ungurilor
(dintre care cel mai puternic era tribul maghiarilor) și
3.
un trib de Bașchiri, de la care derivă și cuvântul „Bozgor”
(bașchir, boșchir, boscor) din care s-a format în română verbul
„a boscorodi - a vorbi neînțeles”.
Ungaria
Mare nu a existat! Să afle și TOKES! Este scornită de mințile
înfierbântate care confundă realitatea cu visurile deșarte de
mărire!
Ungaria
așa zis Mare a fost un artificiu administrativ, o găselniță
birocratică, a unui funcționar oarecare, numit Buest, decizie luată
în 1867, de azi pe mâine, într-un birou, în urma unor intrigi și
aranjamente de culise. Ungaria așa zis Mare nu a fost o realitate
istorică, împlinită printr-un eveniment de anvergură. Nici vorbă
să se compare cu procesul prin care s-a ajuns la constituirea
României Mari, proces care are la temelia sa jertfa a zeci, sute de
mii de români! Prin jertfă se consolidează tot ce este trainic în
istorie.
Unde
este jertfa ungurească la 1867? Unde a fost jertfa ungurească
atunci când, după un veac și jumătate de ocupație turcească
totală, Budapesta este eliberată de armatele imperiale austriece?
Să
le aducem aminte celor care calomniază România cu atâta pasiune,
faptul rușinos, penibil, jenant, de care ne-am ferit să facem caz,
că în armata care i-a alungat pe otomani din Budapesta și din
Ungaria, nu a existat niciun combatant ungur!
Repet: când
turcii, care transformaseră Ungaria în pașalâc, au fost alungați
de armatele unei puteri europene, creștine, în acea armată nu a
fost niciun ungur care să fi ridicat sabia pentru gloria, libertatea
sau demnitatea maghiară! Nici unul!
La
fel cum, în cele aproape două secole de ocupație turcească, nu
s-a înregistrat niciun moment de rezistență, de opoziție
ungurească la ocupația musulmană.
Nota
bene: principatul medieval ungar, creație a Bisericii Catolice, nu a
avut o omogenitate etnică comparabilă cu a principatelor românești,
între care includ și Transilvania.
Nu
întâmplător regii Ungariei de origine maghiară îi numeri pe
degete, într-o jumătate de mileniu! Asta până la Mohaci, în
1527, când statul ungar dispare.
Dispare
Ungaria, dar nu și Transilvania, care continuă să existe!
De
ce nu dispare și principatul Transilvania odată cu Ungaria, la
1527?
Simplu
de ce: pentru toată lumea, pentru toate cancelariile din acea vreme,
Ungaria și Transilvania erau lucruri diferite, entități complet
separate, care nu puteau fi gândite împreună! Dimpotrivă, în
linii mari, Transilvania se afla în aceeași situație cu Moldova și
Țara Românească, fiind toate trei părtașe în mod firesc la
aceeași istorie, la același model de organizare politică.
Insistența
cu care ne atacă detractorii maghiari ne obligă la gestul cel mai
firesc: comparația între cel calomniat și calomniator! Foarte
ușor și la îndemâna oricui este să constate că oportunismul și
lipsa de demnitate este mult mai prezentă la liderii maghiari, decât
la cei care ne-au condus și reprezentat pe noi!
S-o
spunem pe șleau și pe înțelesul omului de rând: momentele în
care să-ți fie rușine de tine că ești maghiar sunt mult mai
numeroase și mai jenante decât cele care i-ar îndreptăți cât de
cât pe români să trăiască acest sentiment dureros.
Nu
mai intrăm acum în detalii, dar aceste detalii de urgență trebuie
adunate de istoricii specialiști și puse pe tapet, căci numai așa
vom închide gura celor care și-au făcut o meserie din a calomnia
tot ce este românesc!
Ținem
totuși să punem o întrebare pentru bravii noștri detractori
maghiari, mai activi ca de obicei în preajma zilei de 1
Decembrie: Câți sunt românii care au făcut istorie pentru
Budapesta, și câți sunt maghiarii care au marcat istoria pentru
români? Câți sunt românii al căror nume a fost maghiarizat
și se fălesc azi cu ei toți maghiarii, și câți sunt maghiarii
cu nume românizat?
Să
mi se ierte simplicitatea, aproape penibilă, a demersului pe care îl
propun!
Dar
nu avem încotro și trebuie să ne coborâm la nivelul cerebral al
celor care ne agresează, agasanți și insistenți cu orice ocazie!
Să vorbim așadar pe înțelesul minții lor, împuținată de ură
și năluciri deșarte!
Avem
nevoie, zic, de aceste două liste, riguros alcătuite, ca să le
facem publice și să tranșăm o dată și pentru totdeauna disputa
artificială, nefirească, la care suntem obligați să participăm,
oricât de neserioasă ni se pare nouă, românilor.
Pentru
cei ce vor face această operațiune, de listare a românilor care
împodobesc Panteonul unguresc, le recomandăm să verifice situația
din satul Buia, unde s-au născut cei doi mari matematicieni Farkas
și Janos Bolyai.
Am
prieten un istoric din Sibiu, care mi-a demonstrat că tatăl, Farkas
din Buia, scris Bolyai, era român, că tot satul Buia era românesc
pe la 1800, iar numele de botez Farkas, adică Lupu, este un
bine-cunoscut nume de botez tipic românesc, larg răspândit la
românii din Ardeal, din Maramureș!
Din
păcate acel coleg se teme pentru persoana lui și pentru familie
să-și susțină ipoteza, adevărul! Să-l ajutăm noi, dacă nu pe
domnul istoric, atunci măcar pe domnul Adevăr să iasă în lume
teafăr, întreg, nemăsluit!
Același
exercițiu nu ar strica să-l facem și cu ceilalți vecini,
întrebându-ne câți ucraineni, ruși, bulgari, sârbi sau greci au
scris pagini de istorie românească, și câți români i-au fericit
pe vecinii noștri și ar binemerita nu numai un cuvânt de
recunoștință din partea acestora!
Dar
ar merita ca în toate aceste țări, în Grecia, în Bulgaria, în
Serbia, în Ucraina, în Ungaria, să înceteze prigoana împotriva
celor ce simt românește și se consideră români! Oare cât vom
mai tolera persecutarea și marginalizarea românilor fără a face
auzit măcar protestul nostru, al românilor din România, care nu
riscăm nimic demascând nerușinarea guvernanților vecini, a
guvernanților noștri, complet surzi la suferința românilor din
țările vecine!
Pentru
acei unguri care nu mai ostenesc blamându-i pe români în toate
felurile, să le reamintim: la Trianon, în 1920, s-a decis crearea
statului Ungaria!
Budapesta
nu mai fusese capitala unui stat adevărat, suveran, încă din 1527,
după dezastrul de la Mohaci. Abia după 400 de ani, la Trianon, a
apărut din nou un stat ungar. De data asta, pentru prima oară
în istoria lor, ungurii erau majoritari în propria țară. Iar
statul ungar era, pentru prima oară, un stat național!
Comunitatea
internațională le-a făcut ungurilor acest dar, iar ei, maghiarii,
consideră că atunci, la Trianon, s-a produs cel mai mare dezastru
din istoria lor!
Care
e logica acestor resentimente? Cum puteți deplânge la nesfârșit
dispariția granițelor care aparțineau altora, adică habsburgilor?
Nicidecum maghiarimii! Nu vă deranjează ridicolul situației?
Până
la Trianon, vreme de 400 de ani, ungurii au trăit sub guvernarea și
administrarea altora, ba a turcilor, ba a austriecilor. Abia după
Trianon, ungurii s-au trezit fără stăpân, liberi să se guverneze
cum vor! Și știți dumneavoastră, frați maghiari, care a fost
prima inițiativă a politicienilor dumneavoastră de atunci, a
liderilor de la Budapesta? Care a fost primul lor gând de
autoguvernare maghiară, suverană și independentă pentru prima
oară după 400 de ani?
Nu
știți, căci este tare jenant ce a decis, de capul ei, clasa
politică din Ungaria! Au decis să trimită și au și trimis la
București o delegație, de trei conți maghiari, care i-au propus
regelui Ferdinand și lui Ionel Brătianu ca Ungaria să se lipească
la România, într-un stat dualist, după modelul dualismului
austro-ungar instituit în 1867! Nici mai mult, nici mai puțin!
Așadar
instituirea unui dualism româno-ungar a fost proiectul politic cel
mai dorit, speranța cea mare a politicienilor maghiari! Lipsiți de
exercițiul guvernării, al libertății, fruntașilor unguri le-a
fost teamă de riscurile și provocările la care te supune
suveranitatea. S-au simțit singuri și neajutorați, neasistați!
Nu știau încotro s-o apuce!
Cam
la fel cum au reacționat țiganii noștri când au fost eliberați
din așa zisa robie: s-au trezit și ei dintr-odată neasistați și
s-au întors pe capul boierului român să afle cu ce l-au supărat
și să ceară să rămână mai departe sub pulpana sa!
Unde
era disprețul politicienilor maghiari față de tot ce este românesc
atunci când au venit la București cu căciula în mână
cerșindu-ne întovărășirea? Unde era dorul de libertate și
neatârnare care animă, se zice, întreaga istorie a cavalerilor
maghiari? Prin ce impuneau românii în fața vecinilor maghiari?
Prin
faptul evident că în această parte a Europei, a lumii, statul cel
mai vechi și mai stabil, cu o continuitate neîntreruptă de peste
600 de ani, era statul român.
Nici
în toată Europa nu găsești multe popoare care s-au învrednicit
de o asemenea performanță politică! Semn de cumințenie și de
înțelepciune atât la nivelul domnilor, cât și la nivelul omului
de rând de la talpa Țării! Nu întâmplător românii se numără
și printre cele numai câteva popoare din Europa care au fost în
stare să elaboreze un cod juridic propriu, vestitul Jus Valachicum.
Da,
oameni buni, așa s-au petrecut lucrurile după Trianon! A fost un
moment jenant pentru bieții unguri, iar guvernanții și mai apoi
istoricii români, ca niște veritabili domni, ca niște adevărați
boieri, ca niște buni vecini, ca niște oameni adevărați, ne-am
abținut să-l popularizăm, să-l mediatizăm și să-l comentăm!
Să
facem caz, ori, ferit-a Sfântul, să facem haz! Căci comentariul,
oricare ar fi fost, nu putea fi decât unul complet defavorabil
ne-prietenilor noștri! Și poate că așa ar trebui să procedăm și
în continuare! Să facem uitate asemenea momente de slăbiciune ale
Celuilalt!
Din
păcate, abnegația ungurească sistematică, instituționalizată,
de a lovi și calomnia tot ce este românesc, ne obligă să părăsim
îndătinata noastră atitudine de a-i lăsa pe neprieteni în plata
Domnului. Bunătatea noastră și bunul nostru simț sunt considerate
slăbiciune, prostie chiar! E timpul ca această impertinență să
capete răspunsul cuvenit, iar cei fără rușine să fie obrăzniciți
și puși cu nasul la perete, să nu și-l mai ridice așa de sus
fără niciun temei! Dacă nu se găsesc maghiarii de bun simț care
să-i tragă de mânecă pe conaționalii lor mai zănateci sau nu
îndrăznesc, să ne ocupăm noi, românii, de această trebușoară!
Și s-o facem de data asta temeinic, cu sistem!
Avem
nevoie, așadar, de o strategie bine pusă la punct prin care să
contracarăm eforturile sistematice ale celor care, cu fel și fel de
minciuni, ne calomniază și ne sabotează cu orice ocazie! Noi nu
avem nevoie de minciuni, de alte calomnii ca să le răspundem, ci
avem de partea noastră adevărul și nu mai putem întârzia cu
punerea în funcțiune a acestei arme teribile: ADEVĂRUL!
Și
adevărul este de partea noastră în cele mai multe cazuri! Numai
detractorii noștri au motive să se teamă de adevăr! Ceea ce
înseamnă că îl avem de partea noastră și pe bunul Dumnezeu,
care este, în fapt, alt nume al adevărului.
Numai
că trebuie să avem grijă mare: Dumnezeu, oricât ne-ar iubi, nu ne
bagă și în traistă! Ne-a iubit Dumnezeu atunci, la Alba Iulia, și
a vegheat Sfântul Duh la opera care se finaliza în acea zi de
neuitat. Dar acel final fericit se împlinea prin fapte de
vitejie și de dăruire apostolică a cărturarilor noștri, și
datorită jertfei românești din acei ani teribili ai Marelui
Război.
Tuturor
românilor așadar, pentru fiecare român în parte și pentru întreg
Neamul nostru cel românesc, inima și fruntea sus.
Comentarii
Trimiteți un comentariu